HTML

Why can't we be like us

Be who you are and say what you feel. Because those who matter don't mind and those who mind don't matter.

Friss topikok

Címkék

alaptörvény (1) alfahír (1) alkohol (1) alkotmány (1) álszent (1) angol (1) ATV (1) Aylan (1) Bajnai Gordon (1) Balogh Gábor (1) bank (1) Barátok közt (1) Bayer Zsolt (2) Bencsik Gábor (1) Beppe Grillo (1) Bilderberg (1) blaszfémia (1) bográcsgulyás (1) Bohár Dániel (1) Brian élete (1) buzilobbi (1) Célpont (1) Charile Hebdo (2) CIA (1) cigány (1) cinizmus (1) Clark Ádám tér (1) David Cameron (1) demokrácia (2) demokratikus választás (1) denevér (1) dependent contractor (1) DK (1) dohányzás (1) dongó (1) Dopeman (1) drogprevenció (1) drogszűrés (1) drón (2) Együtt (1) értékelő (1) EU (1) Európa balekjai (1) euroszkepticizmus (1) Fabriczi Kováts Mihály (1) facebook közlemény (1) fasizmus (1) fehérjehalmaz (1) fékek és ellensúlyok (1) Fidesz (8) fidesz (5) finanszírozás (1) foci (1) forrás (1) Forza Italia (1) found footage (1) futball (1) Garibaldi (1) geci (1) gyűlöletbeszéd (1) gyurcsány (1) háború (1) halálozási ráta (1) hányinger (1) hasonlat (1) híradó (2) HírTV (1) hitelezés (1) humor (2) Hypós Feri (1) Ideglelés (1) illiberalizmus (5) Index (1) internetadó (1) irónia (2) istenkáromlás (1) Je suis Charlie (1) jobbik (1) jog (1) jogállamiság (3) József Nádor tér (1) Juhász Péter (1) kábítószer (1) kábítószerfogyasztás (1) KEHI (1) kétharmad (1) kétharmados felhatalmazás (1) Kim Dzsong Un (1) kirekesztés (1) Kisberk Szabolcs (1) kitalicskázás (1) kitiltás (1) kitüntetés (1) Kocsis Máté (1) kommunizmus (1) konzultáció (1) korrupció (2) Kósa Lajos (1) Kossuth tér (1) Kövér László (1) közfelháborodás napja (1) Krasznahorkai Emma (1) Kunfalvi Nóra (1) Lega Nord (1) legitimáció (1) levél (1) liberális (3) liberális detektor (1) liberalizmus (3) lmp (1) Losonczi Kata (1) lovagkereszt (1) magyar foci (1) Magyar Hírlap (1) Magyar Krónika (1) Marie Le Pen (1) MBA (1) melegfelvonulás (1) menekült (1) Mészáros Lőrinc (1) millenáris (1) Monty Python (1) mszp (2) munka (1) munkaalapú társadalom (1) munkajog (1) munkáltató (1) munkavállaló (1) NAV (2) NAV botrány (1) NB1 (1) NBA (1) nemzeti (1) Nigel Farage (1) Norvég Civil Támogatási Alap (1) nyelvtanulás (1) oktatás (1) Olaszország (1) Oliver Stone (1) önkormányzati választás (1) Orbán Gáspár (1) Orbán Ráhel (1) Orbán Viktor (11) összeesküvés elmélet (1) Palvin Barbara (1) párbeszéd (1) parlament (1) politika (6) populizmus (2) pride (1) proli (1) rasszizmus (1) Rogán Antal (1) RTL Klub (2) sajtószabadság (1) segítségnyújtás elmulasztása (1) Semjén Zsolt (1) Silvio Berlusconi (1) Simicska Lajos (1) Skype (1) sperma (1) sportfinanszírozás (1) Svájci magánegyetem (1) Szabó Tímea (1) szatíra (2) Széchenyi Bank (1) Szijjártó Péter (1) Szúcs (1) Tállai András (1) társadalomkritika (1) Taxi (1) teleshop (1) tényfeltáró riport (1) tőke (1) tőkeemelés (1) tüntetés (7) Türr István (1) Tusványos (2) Uber (1) újságírói etika (1) Ukrajna (1) unortodox gazdaságpolitika (1) üzlet (1) Vágási Feri (1) vallás (1) Várady Zsolt (1) véleményszabadság (1) Viber (1) vicc (1) Vida Ildikó (2) WhatsApp (1) Címkefelhő

Uber - Az utcán jó, de ott nagyon

Dow Jones 2016.01.19. 14:08

Miközben Bunyós Jóska követeléseket üvöltözik a megafonjába és társai, Jóképű Fecó, Villám Tibi és Traffipax Jancsi rázzák az öklüket, Lehúzós Pisti teljes nyugalommal tölti délutáni sziesztáját sárgára matricázott autójában. Az Erzsébet tér hőseinek most lett elegük abból, hogy Vágási Feri annak idején beszállt az internetbe és az ezzel elindított gigantikus lavina most kész maga alá temetni olyan kiváló vállalatokat, mint a magyar nemzeti taxi társaságok.

Követeljük az Uber alkalmazás azonnali kikapcsolását (oldják meg és kész).  Nyomban megállapíthatjuk, hogy megint igaza lett Orbán Viktornak, végre átléptünk „a tiszta, világos, egyenes beszéd korszakába”, valamit a taxisokat hallgatva világossá vált, hogy miért is nevezhető Budapest irodalmi kérdésnek.

Az Uber ugyanakkor minden bizonnyal nem irodalmi, hanem egy olyan fontos szabályozási kérdés, amit nem csak pusztán az Uber miatt, hanem az internetes megosztó platformok terjedését látva minél hamarabb kezelni kell.

A probléma lényege, hogy miközben a taxi társaságokról egyértelműen megállapítható, hogy munkáltatók, autóvezetőikről pedig, hogy munkavállalók, addig az Uber esetében mindez legfeljebb annyira egyértelmű, mintha egy libát egy kacsától próbálnánk megkülönböztetni. Távolról tök ugyanolyanok, de ha közelebb megyünk, akkor sem változik a helyzet szignifikánsan. Az Ubernek nyilvánvaló érdeke, hogy ne taxi társaságként tekintsenek rá, hanem puszta technológiai szolgáltatóként. Sofőrjei így nem minősülnek munkavállalónak, nem kell utánuk járulékokat fizetni, nem kell bajlódni egyéb munkajogi előírásokkal (pl. szabadság kiadása, túlóra fizetése, felelősség a munkavállaló által okozott károkért). És mivel az Uber autósai valóban nem hordozzák magukon a munkavállalók ismertetőjegyeit – a saját autójukkal közlekedve, a saját felelősségükre, a saját maguk által megválasztott időszakban vállalnak személyszállítást – az értelmezés nagyjából meg is állja a helyét. Ugyanakkor mégiscsak jól érzékeli Bunyós Jóska és csapata, hogy bizarr pusztán technológiai szolgáltatónak nevezni egy olyan társaságot, aki az általa meghatározott árak szerint személyszállítási szolgáltatást, taxikat biztosít.

Mivel mindkét félnek részben igaza van, az igazság minden bizonnyal valahol félúton található, ugyanakkor miután jogszabályi kapaszkodó nincs, a bíróságoknak pedig a jogalkotás helyett a jogértelmezés a feladata, nem lesz könnyű salamoni döntést hozni a soron következő jogvitában. Minden szem a jogalkotóra mered, hogy képes-e megfelelő szabályt alkotni. Nemzetközi példák már léteznek, – például Kanadában ismerik a dependent contractor intézményét – tökéletes megoldás egyelőre nincs. A magyar jogalkotás jelenlegi mérsékelt színvonala és tehetetlensége, valamint a hasonló esetekben tapasztalt elutasító hozzáállás alapján – igen, a Skype, a Viber, a WhatsApp és társaik szintén biztosítanak telekommunikációs szolgáltatást, miközben senkit nem izgat, hogy ők jogszabály szerint nem telekommunikációs szolgáltatók – jelentős áttörésre nem lehet számítani.  

A jogalkotás alapvetően a múltból indul ki, a technikai fejlődés a jövővel foglalkozik, a kettő közötti örök ellentét egyik terméke a sárga taxikkal lezárt Budapest. Nem feloldhatatlan az ellentét, de érdemes vele foglalkozni, már csak azért is, mert különben pár év múlva Uber autók fogják lezárni a Bajcsy-Zsilinszky utat az önmagukat vezető autók segítségével nyújtott taxi szolgáltatás ellen tiltakozva. Mert ha valami jobb és olcsóbb, azt nem érdemes megpróbálni kikapcsolni. Úgysem lehet.

Címkék: munka tüntetés munkajog munkavállaló munkáltató jogállamiság Orbán Viktor Viber WhatsApp Skype Taxi Vágási Feri Uber dependent contractor

8 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://likeus.blog.hu/api/trackback/id/tr818285770

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Dow Jones: Uber: Az utcán jó, de ott nagyon 2016.01.20. 12:39:02

A jogalkotás alapvetően a múltból indul ki, a technikai fejlődés a jövővel foglalkozik, a kettő közötti örök ellentét egyik terméke a sárga taxikkal lezárt Budapest.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.01.20. 18:59:14

"Ugyanakkor mégiscsak jól érzékeli Bunyós Jóska és csapata, hogy bizarr pusztán technológiai szolgáltatónak nevezni egy olyan társaságot, aki az általa meghatározott árak szerint személyszállítási szolgáltatást, taxikat biztosít."

Az Uber nem taxi, személyszállítást meg bárki végezhet, akinek van jogosítványa (sőt, akinek nincs, az is megteszi időnként). Különben tiltsák be a személygépkocsikat. Ennyi.
Nem akarja megérteni senki, hogy a hiénák kora lejárt? Ennyi sarccal kevesebb lesz a narancsos maffiának. Most várom a bkv alternatívát (ugyancsak buszsáv nélkül).

Medgar 2016.01.20. 19:20:09

@kopasz barmok országa: Hülyeséget beszélsz. Személyszállítást mint szolgáltatást a megfelelő engedéllyel rendelkezők végezhetnek, és remélem a jövőben is így lesz. Mondjuk a taxisok felét is el kéne tiltani.

Dow Jones 2016.01.20. 19:41:57

@kopasz barmok országa: valóban bárki végezhet személyszállítást, Zozó szomszéd el szokott dobni a Daciajaval Nyíregyházáig, én meg adok neki egy rekesz sört. ha akarod jöhetsz te is.

gondolom érzed a különbséget a fenti eset és az applikáció segítségével üzletszerűen végzett fuvarközvetítés között.

2016.01.20. 19:44:41

@Medgar: Anyám élettársa munkanélküli, hála a kormánynak, amely 1 millió munkahelyet hazudott a kampányban (össze is jött külföldön).
Van egy használt autója, amellyel rendszeresen szállít embereket a városba. Egész jó ügyfélköre van. Ebből tudnak megélni. Nincs panasz, nincs lehúzás, nincs hiéna. Nem kell hozzá droszt sem, csak internyet. Az engedélyt meg ki le nem szarja? Senkit nem érdekel...
A diszkóból hazatartó kisköcsögöket sem érdekli, hogy a haver sofőr piált vagy nem...

na4 2016.01.20. 20:25:23

Hajrá Uber! Le a taxis hiénákkal, a lehúzós, arrogáns taxis monopóliummal!

2016.01.20. 20:58:45

@na4: Kiügyeskedték a biztos megélhetést mások kárára, a közösség meg legyőzte őket. Ez kábé olyan érzés lehetett, mint amikor Amerikában megszűnt e szesztilalom: az erre épülő kartell összeomlott. Mi történhet ezután a sárga dobozosokkal? Most vagy átváltanak csónakra és elmennek a Földközire, vagy munkát keresnek itthon. Rendes, teljes bérrel adózó állást, amilyen az övék is volt eddig.
Csak halkan szólok: a szabad piacon három gyakorolt szakmával és két alapszintű idegen nyelvvel tartom az állásomat. A való világban, mutyi nélkül nehéz az élet...

bbnet1 2016.01.20. 22:23:18

Szerintem amit a taxisok csinálnak, az terrorizmus. Anyagi érdekből elkövetett csoportos zsarolás. Ezzel akarják rávenni a kormányt, hogy rendelettel korlátozza a piaci versenyt. Bűnszövetkezet.
A mobilszolgáltatók is blokádot szervezhetnének a Viber miatt. Vagy Pistabá, aki a piacon kifizeti a helypénzt, meg nyugtát ír kézzel, ő is megzsarolhatja a kormányt, hogy tiltsák be az ebayt, vagy a Tescot házhozszállítással? Sőt a posta is bekeményíthetne, hogy az emailt és a facebookot tiltsák be, mert bélyeg nélkül küldenek a zemberek nyaralásról szelfit.

Meg kéne újulni, kedves taxisok. Megmutatni, hogy mitől minőségibb a szolgáltatás! Amikor hívtam taxit decemberben, azt mondták 50 perc múlva érnek oda. Uberes 10 perc múlva ott volt.
Ez van. Szabadság. Én a jobb szolgáltatást választom. Nem azt, amelyik zsarolással operál a szolgáltatás javítása helyett.
Haladni kell a korral. Ez viszi előre az emberiséget, nem a hőbörgés, meg az orrtúrás.

swfla 2016.01.21. 02:08:11

@kopasz barmok országa: fejen talaltad a szoget. Sir a szajuk, mert a nulla erofeszitessel befolyo penznek kezdik a veget latni, es nem franko, hogy ezentul farasztani is kell magukat a napi betevo falatert.

Ha eltunnenek a taxik, es csak az Uber maradna, nem hiszem, hogy egyetlen potencialis utas is sirna utanuk.
süti beállítások módosítása